החלטות מבוססות נתונים
כל ארגון רוצה לשפר את איכות ההחלטות עובדיו, הקשר בין החלטות נכונות לביצועי הארגון ברור לכולם
יש הרבה מאד פעולות שאפשר לעשות כדי לקדם החלטות מבוססות נתונים בארגון, אני אציע שתי אפשרויות שיכולות להביא תוצאות טובות
הראשונה יחסית פשוטה אבל צריך להתמיד בה, בקשו באופן קבוע מהעובדים להציג את הנתונים עליהם התבססו.
כשהעובדים בארגון ידעו שבכל מפגש עם ההנהלה ירצו להכיר את הנתונים ולהבין איזה ניתוח התבצע לפני כל החלטה, באופן טבעי כמות ההחלטות מבוססות נתונים בארגון תעלה
החלק הראשון מטפל במוטיבציה של העובדים לנסות לקבל החלטות מבוססות נתונים, כדי שהחלק הזה יצליח צריך לטפל בנושא מורכב יותר שנקרא הנגשת הנתונים
הנגשת הנתונים היא עולם ומלאו שיטת הנגשת הנתונים משתנה מארגון לארגון וגם בתוך הארגון משתנה בהתאם לתפקיד וההכשרה של העובדים
אחד המקומות שהשקענו בהם הרבה לצורך הנגשת הנתונים הוא מערך BI שנותן מענה מהיר לבקשות של ניתוח נתונים ודוחות שמגיעות מהשטח ומההנהלה
הבנו שכדי שההחלטות בארגון יהיו מבוססות נתונים צריך לדאוג שהנתונים יגיעו לעובד מהר ויהיה נוח ונעים להשיג את הנתונים.
אם לפני מספר שנים בקשה של דו”ח או ניתוח אחר של נתונים הייתה לוקחת שבועות, לאחר הקמת המערך התשובות מתקבלות לאחר ימים בודדים, במקרים רבים התשובות גם מתקבלות במהלך אותו היום, החלק הזה של הנגשה וזמינות של הנתונים הוא החלק שמשלים את המוטיבציה להחלטות מבוססות נתונים שמגיעה מההנהלה.
ואיך אפשר בלי קצת AI 🙂
כשתכננו את המערכות התומכות לצוותי ה BI (המערכות שמקבלות את הבקשות מההנהלה והשטח לניתוח הנתונים)
ידענו שבעתיד נרצה לבנות מודל בינה מלאכותית שיעזור לנו לשפר את איכות ומהירות המענה, עדיין לא ידענו איזה מודל נבנה ואיך הוא יעבוד
אבל התחלנו כבר מהשלבים הראשונים של הפעילות לאסוף את הנתונים בצורה יעילה, כהכנה של נתונים לאימון/שימוש במודל עתידי.
לפני כשנה ביצענו ניסיון ראשון לבניית מודל אך התוצאות לא היו מספיק טובות, בעיקר בגלל הקושי עם הבקשות בעברית.
אבל כמות הנתונים ב DS שלנו ממשיכה לגדול עם הפעילות והיכולות של המודלים השונים (גם בעברית) מתפתחות כל הזמן
אז אנחנו אופטימיים לגבי העתיד 🙂